Exklusiv Bushmill provning
Datum/Tid
Fredagen 5/4 | 350kr / 21:15 | SONATEN | Seminariebiljetter | Mässbiljetter |
Lördagen 6/4 (Pass 1) | 350kr / 13:00 | SONATEN | Seminariebiljetter | Mässbiljetter |
Lördagen 6/4 (Pass 2) | 350kr / 20:00 | OPERAN | Seminariebiljetter | Mässbiljetter |
Bushmill
Välkomna på en Whiskey provning utöver de vanliga!
Följ med Nordiska Brand Ambassadören Martin Juréhn på en provning från världens äldsta licensierade destilleri.
Det kommer pratas Irländsk Whiskey historia och provas single malt whiskey.
Ni får prova single malt av högsta nivå och bland de äldsta att tillgå i whiskey väg från Irland.
PRIS 350kr
Provningsledare: Martin Juréhn
Nordiska Brand Ambassadören Arcus Sweden AB
Seminarie arrangeras av: Arcus
Arcus härstammar från det gamla detaljhandels-, produktions- och importmonopolet, Vinmonopolet, i Norge. Det var 1922 som den norska riksdagen, Rikstinget, beslutade att all import, produktion och försäljning till konsumenter skulle ske genom ett statligt ägt monopolföretag. I Sverige skedde i stort sett samma sak, men skillnaden var att den svenska modellen var uppdelat på två företag; Vin & Sprit AB för import och produktion och Systembolaget för detaljhandel.
År 1995 signerade Norge EES-avtalet med EU (Sverige blev EU-medlemmar) i vilket EU krävde en avreglering av import- och produktionsmonopol. Detta gjorde att den norska staten tvingades att dela Vinmonopolet i två delar. Det nybildade företaget Arcus fick ha hand om import, produktion och tappning på den nya, friare marknaden medan Vinmonopolet fortsatte att ansvara för försäljningen till konsumenterna. Samtidigt bildades en stor mängd nya importörer som konkurrerar med Arcus om att leverera till Vinmonopolet.
Initialt ägde den norska staten Arcus men 2001 sålde man 66 % av aktierna till Sucra (privata och statligt ägda bolag) och två år senare ägde Sucra 100 % av Arcus. Sedan 2007 är det svenska bolaget Ratos de huvudsakliga ägarna.
Arcus Sweden AB är ett helägt dotter bolag till Arcusgruppen. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden. Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.